Diabetes Mellitus

Wat er bij diabetes (suikerziekte) aan de hand is, is dat het lichaam de hoeveelheid suiker in het bloed niet meer in evenwicht kan houden. Dit komt doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt en uw lichaam hier minder goed op reageert. Insuline regelt de hoeveelheid suiker in het bloed.

Er bestaan twee verschillende soorten diabetes. De soort die het meeste voor komt is de diabetes type 2. Hierbij maakt het lichaam te weinig insuline aan en reageert het lichaam niet helemaal goed op de insuline. Iemand die te zwaar is, die te weinig beweegt of wanneer het in de familie zit, heeft meer kans op het krijgen van diabetes.

Daarnaast is er nog diabetes type 1. Hierbij worden de cellen die insuline aanmaken door het lichaam vernietigd. Deze groep moet regelmatig de bloedsuiker meten en insuline spuiten. Dit hangt samen met de hoeveelheid suikers die zij eten.

Wanneer u diabetes heeft, bestaat er een kans op een hyper of een hypo. Bij een hyper is de bloedsuiker te hoog, bij een hypo is deze te laag.

Hoe herkent u een hypo?

Wanneer de bloedsuiker onder de 4 mmol/l is, wordt er gesproken van een hypo. Symptomen die hierbij kunnen opkomen zijn:
·    Zweten
·    Trillen
·    Duizelig zijn
·    Wisselend humeur
·    Hoofdpijn
·    Vermoeidheid
·    Hongerig
·    Bleek zien
·    Slecht zien

Hoe herkent u een hyper?

Er wordt van een hyper gesproken wanneer de bloedsuiker boven de 10 mmol/l is. Symptomen die hierbij kunnen komen:
·    Veel plassen
·    Veel dorst hebben en houden, droge tong
·    Vermoeidheid
·    Humeurigheid, snel boos worden
·    Misselijk zijn of overgeven
·    Alles voelt als vervelend

Diabetes is een vervelende en soms ingewikkelde ziekte. Een diëtist kan u helpen bij uw voedingspatroon aan te passen om de bloedsuikers zo stabiel mogelijk te houden. Maak gerust een afspraak voor meer informatie.