Leefstijl als Medicijn

Rondom leefstijl is op dit moment veel te doen. Laatst was in het nieuws dat 100.000 Nederlanders morbide obesitas heeft. Dat is natuurlijk veel te veel en dit brengt allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee. Denk hierbij aan diabetes mellitus (suikerziekte), hart-en-vaatziekten als verhoogde bloeddruk, verhoog cholesterol. Ook kan dit een belasting zijn voor je gewrichten. Hiervoor wordt veelal medicatie voor voorgeschreven, maar is hier dan echt niets anders voor?

Even terug naar het begin. 100.000 Nederlands hebben obesitas, maar wanneer spreken we nu eigenlijk van obesitas?

Hierbij wordt gekeken naar het BMI. De verhouding tussen lengte en gewicht. Deze kunt u berekenen door uw gewicht te delen door uw lengte2.
Tussen de 19 en 25 spreken we van een gezond gewicht. Tussen de 25 en 30 spreken we van overgewicht, tussen den 30-35 spreken we van obesitas, tussen de 35-40 van ernstig obesitas en bij een BMI van >40 spreken we van morbide obesitas.

Behandeling
Veelal wordt er behandeld door het voorschrijven van medicatie. Echter wil niet iedereen hier gelijk aan, maar eerst kijken wat de andere mogelijkheden zijn.
Steeds meer wordt duidelijk dat leefstijl hierin een ontzettend grote rol kan spelen. Gezonde voeding in combinatie met voldoende beweging en ontspanning kan de gevolgen van een te zwaar lichaamsgewicht beperken of zelf doen voorkomen.

Dit gaat echter niet vanzelf maar hier is wel het een en ander voor nodig.
1. Motivatie. U moet gemotiveerd zijn om uw leefstijl aan te willen passen en als u dat nog niet had een actieve leefstijl te gaan creëren.
2. Kennis. Kennis over voeding, voldoende beweging en ontspanning is noodzakelijk om dit ook goed toe te kunnen passen.
3. Geduld. Het aanleren van een gezonde leefstijl kost tijd, moeite en energie, maar de aanhouder wint! Altijd één keer meer opstaan dan vallen.

Voeding
Gezonde voeding houdt in dat u een volwaardige voeding heeft. Dit betekent voldoende macronutriënten (Koolhydraten, vetten, eiwitten) én micronutriënten (vitamine en mineralen). Deze samenstelling verschilt van persoon tot persoon. Wilt u weten of u voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en wat uw optimale voedingsinname is, kunt u altijd een afspraak maken, zowel op de praktijk of online.

Beweging
Naast voeding is beweging ook een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Voldoende beweging verkleint de risico’s op overgewicht en daarbij de gevolgen van een te hoog gewicht. Hiervoor is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB) opgezet. Deze richtlijn geeft aan wat voor uw leeftijd en gewicht een gezond patroon is om te bewegen. Ook voor tips en trics wat betreft bewegen kunt u een afspraak maken. Dit kan zowel online als een face-to-face afspraak.

Ontspanning
Veel Nederlanders ervaren stress. Dit kan op diverse manieren op het gewicht werken. Zo kunt u hier bijvoorbeeld van afvallen, omdat u geen hap door de keel krijgt, maar het is ook mogelijk dat u juist wel veel gaat eten bij stress. Het is belangrijk om in kaart te brengen of u stress ervaart en hoe dit zich uit op het eetgedrag.
Daarnaast is voldoende slaap en ontspanning van belang. Wanneer het hieraan ontbreekt kan dit gevolgen hebben voor het eet- en beweegpatroon. Ontspanning is minstens zo belangrijk als inspanning.

Deze drie onderdelen zijn van groot belang bij een gezonde leefstijl. Wanneer het er bij een van deze drie aan ontbreekt kan dit gevolgen hebben voor uw gewicht en gezondheid. Door een gezonde leefstijl kunnen de bloedsuikers verbeteren, het cholesterol en de bloeddruk verlagen. Hiermee gebruikt u dus de gezondheid als medicijn.

Bij vragen of opmerkingen laat gerust een reactie achter onder deze blog. Mailen, bellen of het contactformulier invullen mag uiteraard ook!

 

 

 

Comments are closed.