Sinterklaaslekkernijen

Inmiddels zitten we alweer in oktober, de tijd gaat erg hard en voor je het weet staan de feestdagen weer voor de deur. De feestdagen staan veelal in het teken van veel lekkernijen en veel mensen klagen over gewichtstoename tijdens deze dagen. Deze blog zal in het teken staan van het Sinterklaasfeest.

Al een aantal weken liggen de kruidnoten in de winkel. Ze zijn te verkrijgen in verschillende smaken, chocolade, yoghurt, truffel, naturel en tegenwoordig allerlei gekke smaken. Zo heb ik pas geleden kruidnoten met zure matten smaak geproefd. Naast de kruidnoten zijn ook de chocoladeletters, taaitaai en de suiker muizen/kikkers iets wat echt bij sinterklaas hoort. Maar calorieën zitten er nou precies in een portie van deze lekkernijen. Hoe groot is zo een portie nou eigenlijk en hoe pas ik dit toe in mijn dagelijkse eetpatroon.

Wat Portie Calorieën
Kruidnoten, naturel 25 gram 110 kcal
Kruidnoten, chocolade 25 gram 120 kcal
Kruidnoten, yoghurt 25 gram 120 kcal
Kruidnoten, truffel 25 gram 120 kcal
Taaitaai 3 kleine 46 kcal
Chocoladeletter 25 gram 138 kcal
Suiker muizen/kikker 1 stuk 61 kcal
Marsepein 25 gram 105 kcal

Als we kijken naar hoe we het in het dagelijkse eetpatroon kunnen toepassen, zal ik eerst een korte toelichting geven op de Schijf van Vijf van het voedingscentrum. De producten die rond de Sinterklaas wordt gegeten, vallen allemaal buiten de schijf van vijf. Maar wat houdt dit precies in?

De Schijf van Vijf geeft voor producten die buiten de schijf vallen twee mogelijkheden.
1. Dagkeuze
Dit is een tussendoortje waarvan je er ca. 3-5 per dag mag. Een tussendoortje valt binnen de dagkeuze wanneer deze:

  • Maximaal 75 kcal
  • Maximaal 1,7 gram verzadigd vet
  • Maximaal 0,5 gram zout per portie

2. Weekkeuze Dit tussendoortje mag je maximaal 3x per week.

  • Meer dan 75 kcal
  • Meer dan 1,7 gram verzadigd vet
  • Meer dan 0,5 gram zout

Als we dan kijken naar de Sinterklaas versnaperingen, vallen de meeste onder de weekkeuzes. Alleen de taaitaai en de muizen liggen wat betreft de hoeveelheid calorieën lager. Deze twee zou je dus dagelijks in de voeding passen, maar pas hier wel mee op. Het is belangrijk te zorgen voor een gevarieerd voedingspatroon, waarbij tijdens de feestdagen ook absoluut wel wat lekkers hoort. Doe dit echter wel met mate, om veel gewichtstoename te voorkomen!

Geniet ervan! Vragen of opmerkingen op deze Blog, laat hieronder een reactie achter. 

Laat een reactie achter